218925167620+ / 218919656575+ / 218916307390+ / 218911653137+
95 / 2020
دار الكتب الوطنية بنغازي
قياس مقدرة الطلاب على التخرج في المدة المحددة في الكليات الهندسية
تاريخ الاستلام:2023/3/14م
تاريخ التقييم:2023/5/4م
Pages:151-162
رمضان أحمد أبوقديــــــــــدة
Dr. Abughnaymah Alsadiq Abuojaylah Abdullah
تأخر الطلاب الجامعيين بشكلٍ عام وطلاب الكليات الهندسية بشكلٍ خاص في إنهاء المرحلة الجامعية في الوقت المحدد وفقاً للمدد المعتمدة يثير تساؤلات كثيرة حول مدى قدرتهم على التخرج في الوقت المحدد والأسباب التي تحول دون تحقيق ذلك، سواء أكان نظام الدراسة سنوي أم فصلي.
يسعى هذا البحث إلى تحقيق هدفين الأول هو قياس مدى قدرة الطلاب الجامعيين في التخصصات الهندسية على إنهاء دراستهم وتخرجهم في المدة المحددة، والهدف الثاني هو تحديد أهم المسببات التي تقف وراء عدم تمكنهم من إنهاء دراستهم في المدة المحددة. ولقد اختار الباحث كلية الهندسة جامعة مصراتة لتكون محل الدراسة، واستخدم لتحقيق أهداف البحث طريقة قياس مقدرة العملية الُمسمى Process Capability لتحديد مقدرة الطلاب على إنهاء دراستهم في المدة المحددة، كما استخدم أسلوب استطلاع الرأي في تحديد أهم مسببات التأخير.
أظهرت نتائج الدراسة بأن مقياس مقدرة العملية يساوي 0.75 أي أقل من 1 ، وهذا يدل على عدم قدرة نسبة كبيرة من خريجي كلية الهندسة جامعة مصراتة على إنجاز المرحلة الجامعية في الوقت المحدد، كما أظهرت النتائج بأن ما نسبته 64% من الخريجين استغرقوا مدة أطول من المدة المحددة للدراسة، في حين أن نسبة 24% من الخريجين أنهوا دراستهم في المدة المحددة، أما النسبة الباقية وهي 12% فقط أنهو دراستهم قبل المدة المحددة.
تُشير نتائج الدراسة أيضاً إلى أن أهم مسببات تأخر الطلاب في استكمال دراستهم الجامعية في كلية الهندسة محل الدراسة تركزت في ثلاثة مسببات رئيسية وهي " انشغال الطلاب بأعمال أخرى لغرض توفير المصاريف المادية " و " الغياب عن المحاضرات لنسبة كبيرة من الطلاب لأسباب مختلفة " بنسبة 93% لكلٍ منهما، يليها " تدني مستوى مخرجات التعليم الثانوي" بنسبة 86%.
Delayed graduation raises many questions about the ability of college students to graduate on time. Answering these questions leads to identifying the reasons that prevent this from being achieved, whether the study system is annual or semester.
This research aims to achieve two goals, the first is to measure the ability of college students in engineering majors to finish their studies and graduate in the standard period of study. The second goal is to identify the most important reasons behind their inability to finish their studies in the standard period of study. The faculty of engineering at Misurata university has been chosen to be the subject of the study. In order to achieve the research goals, the method of measuring the ability of the process called Process Capability was adopted to determine the ability of students to finish their studies in the standard period of study, in addition, a questionnaire was used to collect the opinion of number of staff member in order to identify the most important causes of delay.
The results of the study revealed that the capability process scale was 0.75, which is less than 1. This indicates that the inability of a large percentage of the graduates of the faculty of engineering at Misurata university to complete the undergraduate level on time. The results also showed that 64% of the graduates took a longer period than the standard period of study, while 24% of the graduates completed their studies within the standard period, the remaining percentage of graduates, which was only 12%, completed their studies less than the standard period.
The results of the study further indicated that the most important causes of students’ delay in completing their undergraduate studies in the college of engineering were concentrated in three main causes, which are “students’ preoccupation with other work for the purpose of saving financial expenses” and “absence from lectures for a large percentage of students for various reasons” by 93%. for each of them, followed by the “low level of secondary education outcomes” with a rate of 86%.
Keywords: graduate delay, capability process, college.
المراجع References
Casalone, G., & Aina, C. (2011, September). Does time-to-degree matter? The effect of delayed graduation on employment and wages. ALMALAUREA WORKING PAPERS, p. 38.
Henning-Kahmann, J., Rollett, W., & Vigerske, S. (2022). Deceiving Appearances? Probing Predictors of Study Delay to Assess Feasibility of a Study Program. EARLI SIG 18 Conference "Diversity and Inclusion as Challenges for Educational Effectiveness and Improvement". Freiburg im Breisgau: University of Education Freiburg.
Montgomary, D. (2001). Introduction to statistical quality control .
Restrepo, A., Guerrero, C., & Pérez-Olmos, I. (2016). Dropout and graduation delay in undergraduate medical students. Universidad del rosario, Bogotá, Colombia. pp. 231-245.
Vardeman, S., & Jobe, M. (2016, June). STATISTICAL METHODS FOR QUALITY ASSURANCE: Basics, Measurement, Control, Capability, and Improvement. Springer.
Witteveen, d., & Attewell, P. (2021). Delayed Time-to-Degree and Post-college Earnings. research in higher education.
Woodall, W. (2000). Controversies and contradictions in statistical process control (with Discussions). Journal of Quality Technology, pp. 341-350.
محمد عبدالرحمن إسماعيل. (2006). الرقابة الإحصائية على العمليات. الرياض: معهد الإدارة العامة.