218925167620+ / 218919656575+ / 218916307390+ / 218911653137+
kshj@elmergib.edu.ly
رقم الإيداع المحلي
95 / 2020
دار الكتب الوطنية بنغازي
ISSN: 2706-9087
المجلد الخامس
العدد التاسع لشهر يونيو 2020

رجوع

The Importance of Writing an Appropriate Abstract for Postgraduate EFL Libyan Students

تاريخ الاستلام: 2-5-2020م

تاريخ التقييم: 25-5-2020م

Pages: 192-207

Author: Dr. Ali Ahmed Elmojahed
الملخص:

أظهر فحص دقيق لعدد من الرسائل التي كتبها بعض طلاب الدراسات العليا الليبيين في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أن لديهم مشاكل في كتابة المستخلصات. تكمن المشكلة في حقيقة أن الطلاب يدرجون معلومات غير ضرورية أو يستبعدون بعض المعلومات الأساسية في ملخصاتهم. تهدف هذه الورقة إلى تسليط الضوء على أهمية كتابة مستخلص مناسب لطلاب الدراسات العليا في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في ليبيا. تم جمع بيانات هذا البحث من بعض الأمثلة على مستخلصات غير ملائمة كتبها بعض طلاب الدراسات العليا الليبيين الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعات الليبية وأيضا من استبيانات تم توزيعها على بعض المحاضرين في أقسام اللغة الإنجليزية بالدراسات العليا في الأكاديمية الليبية وجامعات: طرابلس – الزاوية- صبراتة وبنغازي. وكانت البيانات التي تم جمعها متسقة مع الفرضية. وأظهرت نتائج هذه الورقة أن الطلاب لديهم بعض المشاكل في كتابة المستخلصات لرسائل الماجستير، فأحيانا تستبعد بعض المعلومات الأساسية من المستخلصات، وأحيانا تضمن معلومات مطولة، أو تفاصيل غير ضرورية. ساهم هذا البحث في تسليط الضوء على مجال مهم من مجالات كتابة الأوراق البحثية. وأشارت النتائج إلى أنه ينبغي إيلاء مزيد من الاهتمام لكتابة هذا الجزء الهام (المستخلص) من الأوراق البحثية.

Abstract:

A careful examination of a number of dissertations written by some Libyan EFL postgraduate students, has shown that they have problems in writing abstracts. The problem lies in the fact that students include unnecessary information or exclude some essential information in their abstracts. The aim of the current paper is to shed light on the importance of writing an appropriate abstract for postgraduate EFL Libyan students. The data for this research was collected from some examples of inappropriate abstracts written by some EFL Libyan postgraduate students and from questionnaires distributed among some lecturers in postgraduate English Departments at the Libyan Academy, Tripoli University, Zawia University, Sabrata University, and Bengahzi University. The collected data was consistent with the hypothesis. The results of the present paper showed that students have some problems in writing dissertation abstracts. On one hand, they exclude some essential information from their abstracts and on the other hand, they include lengthy background information, or unnecessary details. This investigation contributed in highlighting an important area of writing research papers. The findings indicated that more attention should be paid to writing this important part of research papers.

Keywords: Abstract, Dissertation, postgraduate

المراجع References
  1. Alnaggar, M., 2018 Abstract Template (APA) Available at:https://writingcommons.org/evidence-documentation/apa-style accessed on: 15/9/2019
  2. AMA Manual of Style! Available at: https://www.amamanualofstyle.com accessed on 24/September 2019
  3. Bell, J. (1999) Doing your research project 3rd ed. Buckingham: Open University Press
  4. Brown, L., 2019. How Long Should an Abstract be? Available at: https://www.crowdwriter.com/blog/how-to-write-an-abstract-for-a-dissertationAccessed on 4/9/2019
  5. Formatting Your Dissertation. Harvard: Available at: https://gsas.harvard.edu/degree-requirements/dissertations/formatting-your-dissertation
  6. Janechek, J. 2018. Formatting the Abstract Page (APA) Available at: https://writingcommons.org/evidence-documentation/apa-style accessed on: 15/9/2019
  7. Kahn, J, E, K. ed. (1994). How to Write and Speak Better. The Reader’s Digest Association Limited, London.
  8. McCombes, S, 2019. How to write an abstract, retrieved from https://www.scribbr.com/dissertation/abstract/ accessed on 16/10/2019