218925167620+ / 218919656575+ / 218916307390+ / 218911653137+
kshj@elmergib.edu.ly
رقم الإيداع المحلي
95 / 2020
دار الكتب الوطنية بنغازي
ISSN: 2706-9087
المجلد الخامس
العدد التاسع لشهر يونيو 2020

رجوع

The Effectiveness of Eclectic Approach in Teaching English Pronouns in Elementary Schools in Benghazi

تاريخ الاستلام: 10-5-2020م

تاريخ التقييم: 22-5-2020م

Pages: 181-191

Authors: Intesar Elwerfalli, Nora Saad Elarafi
الملخص:

تعتبر هذ الدراسة معنية بشكل أساسي بمجال نحوي مهم للغاية، وهو الضمائر في اللغة الإنجليزية من حيث تعليمهم بشكل فعال عن طريق اختبار طرق وتقنيات تدريس مختلفة. أظهرت العديد من الدراسات نتائج مختلفة فيما يتعلق بفعالية بعض طرق وتقنيات التدريس في تعليم قواعد اللغة الإنجليزية. ساهمت هذه الدراسة مع بقية الدراسات حيث اختبرت بعض طرق التدريس لمعرفة أي منها يساعد طلاب المرحلة الابتدائية في تحسين تعلم الضمائر في اللغة الإنجليزية. طرق التدريس التي استخدمتها هذه الدراسة هي: التدريس الانتقائي والتعليم الاستنتاجي. تكونت عينة الدراسة من عشرين طالبًا في المرحلة الابتدائية من مركز الرؤية للتدريب في بنغازي. تم تقسيم العينات إلى مجموعتين (المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية). احتوت كل مجموعة على عشرة طلاب. تم جمع البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي SPSS. قبل القيام بتدريس الطلاب، تم توزيع اختبار مسبق بين المشاركين لمعرفة مستواهم قبل الدراسة. تم استخدام الاختبار البعدي مباشرة بعد الانتهاء من التدريس. اظهرت البيانات التي تم جمعها أن الطلاب في المجموعة التجريبية حصلوا على درجات أعلى في الاختبار البعدي وكانوا أفضل من الطلاب في المجموعة الضابطة من حيث القواعد والمحادثة.

Abstract:

The present study was mainly concerned with a vital area of grammar, which is teaching English pronouns effectively by testing different teaching methods and techniques. A number of studies in the literature showed different results regarding the effectiveness of some teaching methods and techniques in teaching English grammar. This study is a contribution to these studies where it tested some teaching methods in order to figure out which one assists elementary students improving their learning of English pronouns. These methods are Eclectic Teaching and Deductive Teaching. The population of this study consisted of twenty elementary students from Vision Training Center in Benghazi. The samples were divided into two groups (control group and experimental group). There were ten students in each group. The data was obtained by using the statistical program SPSS. Before conducting the treatment, a pretest was distributed among the participants. The posttest was used immediately after the treatment. The analysis of the collected data revealed that the students in the experimental group obtained higher scores in the posttest and were better than the students in the control group in terms of both grammar and speaking.

Keywords: eclectic approach, direct method, structural-situational approach, deductive teaching.

المراجع References
  1. Abdul Bar, K. and Hafiza, S. M. (2018). The effectiveness of Grammar Translation Method in teaching and learning of English language at intermediate level. International Journal of Institutional & Industrial Research, 1(1), 22-25.
  2. Akar, N. (2005). Teaching grammar: bringing the gap between theory and practice. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  3. Cagri, T. M. (2013). The direct-method: A good start to teach oral language. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(11), 182-184.
  4. Dennis, H. and Cramer, D. (2008) Introduction to SPSS, 1st ed., Pearson Education Limited: England.
  5. Elwrfalli, I, Omar, Y and Alarefi, N. (2019). The role of proactive focus on form on teaching English propositions. Asian journal of research. 1(3), 61-69.
  6. Farahani, M. (2018). An investigation into inductive and deductive methods in teaching grammar to German EFL learners: A comparative study. Global Journal of Foreign Language Teaching .8 (2), 76-91.
  7. Hussain, S. Sajid, S. (2015). Oral approach and situational language teaching: A short review. Indian Journal of research. 4(6), 197-199.
  8. Jebiwot, K. A. (2016). Attitude of teachers and learners towards the use of the eclectic method in teaching English in public primary schools, in Eldoret East Sub County, Kenya. The International Journal of Humanities & Social Studies, 4(12), pp. 264-274.
  9. Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Cambridge, UK: Oxford University Press.
  10. Mellow, J. D. (2002). Towards principled eclecticism in language teaching: The two dimensional model and the centering principle. TESL-EJ, 5(4), A-1. Retrieved March 20, 2008, from http://iteslj.org/Techniques/Noonan-noticing.html
  11. Mohamed, A.A. (2015). Effectiveness of inductive and deductive methods in teaching grammar. Advances in Language and Literary Studies, 6(2), 187-193.
  12. Rodgers, T. (2001). Language teaching methodology (ERIC Issue Paper). Washington, DC: ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics.