218925167620+ / 218919656575+ / 218916307390+ / 218911653137+
kshj@elmergib.edu.ly
رقم الإيداع المحلي
95 / 2020
دار الكتب الوطنية بنغازي
ISSN: 2706-9087
المجلد الخامس
العدد العاشر لشهر ديسمبر 2020

رجوع

Developing Student-Teacher Rapport in ESL Classrooms

تاريخ الاستلام: 15-10-2020م

تاريخ التقييم: 25-10-2020م

Pages:263-274

Fathi Elamari Elguncel - Amira Boudia AL-atrash
الملخص:

تم تصميم هذه الدراسة البحثية لإلقاء نظرة عامة على دور مبدأ الثقة والاحترام المتبادل بين المعلم والطلاب في تعلم اللغة الانجليزية، وفهم كيفية بناء علاقة حميمة بينهم داخل الفصول الدراسية، حيث أكدت العديد من الدراسات في هذا المجال أن بناء العلاقات الجيدة هي العامل الأساسي والمهم الذي يكفل نجاح أي عملية تعليمية معقدة. إن هذه الورقة قد تناولت بعض التقنيات والطرق الحديثة التي من شأنها أن تساهم في خلق ارتباط وثيق بين المعلم وطلابه والتي تؤدي بدورها إلي تحقيق الهدف التعليمي المنوط به في تعلم اللغة الانجليزية وفق الخطط والأهداف المعدة مسبقا وللجداول الزمنية المحددة للحصول علي نتائج جيدة , كما خلصت هذه الورقة إلي أن بناء الثقة بين المعلم وطلابه لم تساهم في تسهيل تعلم اللغة الانجليزية فحسب بل يساهم هذا المبدأ في تكوين علاقة وانسجام تمكن الطالب من التواصل الايجابي للحصول علي نتائج عمل أفضل وكذلك في سرعة القرارات لحل المشاكل التعليمية التي تواجه الطلاب بشكل عام.

Abstract:

Studies have established that rapport plays an important role in building a good relationship between the teacher and the student/s. It is also surely related to success in any learning process and ESL as well. This paper is designed to overview the role of rapport in learning English as a second language ESL and to understand how to build rapport in classrooms. Rapport is an important factor in determining the success or failure of any complex task. Besides, some related techniques are represented to help ESL teachers in building rapport with their students in order to meet good results of learning English. The reviewed literature indicated that rapport has a very important role in learning English as a second language. The paper concluded that rapport can be seen as a harmonious partnership that allows for productive communication, better results of work and fast resolution of problems.

Key words: rapport, ESL, teachers, students, and techniques.

المراجع References

British council. “Build Rapport in the English Language Classroom – Eight Tips for New.” British Council, www.britishcouncil.org/voices-magazine/build-rapport-english-language-classroom-eight-tips-for-new-teachers.
Brown, H. Douglas. Teaching by Principles: an Interactive Approach to Language Pedagogy. Prentice Hall, 2001.
Brookfield, Stephen. The Skillful Teacher: on Technique, Trust, and Responsiveness in the Classroom. Jossey-Bass, 2006.
Buskist, William, and Bryan k Saville. “Building Rapport with Students.” Social Psychology, 2001, pp. 12–19.
Crookes, Graham. A Practicum in TESOL: Professional Development through Teaching Practice. ICGTesting, 2017.
Dhority, Lynn. The ACT Approach: the Use of Suggestion for Integrative Learning. Routledge, 2017.
Frisby, Brandi N., and Matthew M. Martin. "Instructor–student and student–student rapport in the classroom." Communication Education 59.2 (2010): 146-164.‏
Jones, Baron, (Stephen Bartlett) Who's who 2007.
Murphy, Moira, and Cecilia Valdéz. "Ravaging resistance: A model for building rapport in a collaborative learning classroom." Radical Pedagogy 7.1 (2005): 1-7.‏
Peterson, Kathy. Teaching Dilemmas "Ten Powerful Solutions to Almost Any Classroom Challenges. Pembroke , 2005.
Rowan, Leonie, and Peter grootTenbrook. Students' Engagement &Educational Rapport in Higher Education. Griffith University , 2017.
Scrivner, Classroom management, Cambridge 2012.
Sketchley, Martin. “‘Classroom Management Techniques’ by Jim Scrivener.” ELT Experiences, 21 Nov. 2012, eltexperiences.com/classroom-management-techniques-by-jim-scrivener/.