218925167620+ / 218919656575+ / 218916307390+ / 218911653137+
kshj@elmergib.edu.ly
رقم الإيداع المحلي
95 / 2020
دار الكتب الوطنية بنغازي
ISSN: 2706-9087
المجلد الخامس
العدد التاسع لشهر يونيو 2020

رجوع

الأسواق الشعبية في منطقة ترهونة "دراسة في الجغرافية الاقتصادية"

تاريخ الاستلام: 2-3-2020م

تاريخ التقييم: 12-4-2020م

Pages: 76-94

البحاث: د. عبد السلام مفتاح محمـد العجيلي د. أبوعائشة الهمالي عمر أمطيرق د. عبد الرزاق علي رجب الحاتمـي
الملخص:

الأسواق الشعبية ليست ظاهرة من بقايا الماضي، بل يستند وجودها على توافر بعض الضروريات الاقتصادية التي تتطلب مثل هذا النمط الدوري من التسوق، ويرجح أن ذلك هو سبب نشاطها رغم التغيرات الاقتصادية والاجتماعية التي شهدتها ليبيا بصفة عامة ومنطقة ترهونة بصورة خاصة. استهدف هذا البحث الوقوف على ضرورة نشأة وتطور هذا النمط من الأسواق والتغيرات التي طرأت عليه، ومدى قدرته على الاستمرارية وتأثيره على الدور الوظيفي للأسواق وخاصة أن هذه الأسواق قد تأثرت بالتقدم الحضاري وارتفاع مستوى المعيشة كما أتاح النظام الدوري لها نوعا من التكامل الاقتصادي رغم توزيعها العشوائي. وقد أوصت الدراسة بضرورة تفعيل الدور الحكومي بزيادة الاهتمام ببقية الأسواق الشعبية كظاهرة تاريخية وتراثية وذلك بتخطيطها وتجهيزها بالخدمات على غرار تجربة سوق الخضراء الشعبي بمدينة ترهونة.

Abstract:

Popular markets are not a past-remained phenomenon. Their existence is based on the affordability of some economic necessities which require such this cyclic pattern of shopping. This is probably the cause of its activity despite of the social and economic changes that Libya in general and Tarhuna in particular have witnessed. The aim of the research was to shed lights on the necessity of the emergence and development of this pattern of markets in addition to the changes intervened to it. Moreover, the research brought into focus the extent of the pattern's ability for continuity and its impact on the functionality of markets especially that these markets have been affected by civilized progress and high living standards, let alone that their cyclic system permits a kind of economic integration although of their random distribution. The study recommended the necessity of activating the governmental role in order to increase the concern about other popular markets as a historical and heritage phenomenon by planning and preparing them with services similar to the experience of Alkhadra popular market in Tarhuna.

المراجع References
  1. مسعد السيد أحمد بحيري، جغرافية الأسواق الريفية بمحافظة القليوبية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة الزقازيق، فرع بنها، 1992م.
  2. نعيمة سعد عبد الله السبيعي، الأسواق الدورية في محافظة القطيف، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب للبنات بالدمام، 2000م.
  3. صبري محمد حمد، شبكة الطرق المعبدة في إمارة عسير بالمملكة العربية السعودية "دراسة جغرافية"، الجمعية الجغرافية المصرية، العدد (38)، 2001م.
  4. فايز حسن غراب، الأسواق الجبلية وسلوك التاجر الجبلي في محافظة حجة، الجمهورية العربية اليمنية، مجلة كلية الآداب، جامعة المنوفية، العدد (13)، يناير 1994م.
  5. الهيئة الوطنية للتوثيق والمعلومات، النتائج النهائية للتعداد العام عام 2006م.
  6. مصلحة المساحة، الأطلس الوطني، 1978م.
  1. Akerman, W.V. (1975): Development Strategy for Cuyo, Argentina, Annals of the Association of American Geographers, Vol. 65.
  2. Berry, B.J.L. (1967): Geography of Market Centers and Retail Distribution, Prentice –Hall Inc., Englewood Cliffs.
  3. Bromely, R.J. (1971) "Marketing in the Developing Countries: A review" Geography, 56.
  4. Eighmy, T.H., (1972): "Rural Periodic Markets and the Extension of an Urban System: A western Nigeria Example.", Economic Geography. Vol., 48:3.
  5. Mohmood Aslam, (1977) Statisttical Methods in Geographical Studies, New Delhi.
  6. Rushton, G., R. Colledge, and W.A. Clark (1967): "Formulation and Test of Normative Model for Spatial Allocation of Grocery Expenditures by a Dispersed Population" Annals Association of the American Geographers, 57.
  7. Skinner, G.W., (1964): " Marketing and Social Structure in Rural China, Part 1", The Journal of Asian Studies, Vol. 24, No. 1.